Az MLM piac kilátásai hazánkban !!

2013.03.12 18:05

 

Növekedés vagy zsugorodás: az MLM piac kilátásai hazánkban

 

 
 

Miközben az Egyesült Államokban a közvetlen értékesítésről havonta legalább egy hiteles és érdekes gazdasági adat napvilágot lát, addig Magyarországon szinte teljes csend és némaság övezi a hazai MLM (és más közvetlen értékesítéssel kapcsolatos) piacokat. 

Az például köztudott, hogy Amerikában az évtized végére válságba kerülő értékesítések 2011-re ismét meghaladták a három évvel korábbi szintet, és megközelítették a 30 milliárd dollárt, azaz a több mint 15 millió amerikainak munkát adó piac kezdi visszanyerni korábbi erejét. Szintén érdekes lehet, hogy a tengerentúlon a közvetlen értékesítésben utazó ügynökök majdnem 99%-a MLM rendszerben dolgozik, és 78%-uk nő.

Ahogy azt jeleztük, a magyarországi adatok összegyűjtésekor az információk jóval szerényebb mértékben állnak rendelkezésre, mint pl. az USA esetében. A Közvetlen Értékesítők Világszövetsége révén ugyanakkor sikerült némi betekintést nyernünk a hazai MLM piac jelenlegi helyzetébe. A közvetlen értékesítésről 2010-ben és a 2011-ben látott pillanatképek alapján a hazai piac nagysága mintegy 41,3 milliárd forintra tehető, igaz ezen kimutatásban csak a Világszövetséghez csatlakozott tagok szerepelnek. Ez jelentős, mintegy 4%-os növekedést jelent a 2010-es 39,7 milliárd forintos forgalomhoz képest.

Ezzel ellentétes trend bontakozott ki ugyanakkor a hazai MLM értékesítők számában. Míg 2010-ben körülbelül 385 ezer eladó értékesített MLM-es rendszerben, addig 2012 ben számuk csupán a 300 ezret közelítette. Azaz mintegy 85 ezerrel kevesebb eladó jutott az egyébként növekvő piacra, azaz az értékesítők átlagos bevétele jelentősen, 34%-kal növekedett. Akárcsak Amerikában, hazánkban is elmondható, hogy az MLM-es értékesítés népszerűbb a gyengébbik nem körében, mint a férfiakéban: 2011-ben a közvetlen értékesítők 66%-a nő volt.

Közgazdász szemmel nézve jelenleg két fontos folyamat zajlik a hazai MLM piacon: egyfelől az értékesítések kezdik visszanyerni korábbi, válságot megelőző nagyságukat, másfelől viszont az eladók száma csökkent, ami hosszú távon, további piaci növekedéssel párosulva megnövelheti az értékesítők jövedelmét, ami vonzóbbá teheti a szakmát, megfordítva ezzel a jelenleg uralkodó trendet. 

 

 


Készíts ingyenes honlapot Webnode